Som fysioterapeut slog han larm redan för drygt 20
år sedan när han märkte att hans patienter blev allt yngre.

– Det var så många unga som sökte hjälp, många hade huvudvärk och kände strålning i armarna.
Och då hade vi fortfarande inga mobiler eller laptop, men det var då de stationära datorerna hade kommit.

Det blev en ögonöppnare för honom och startskottet för hans engagemang för att lära barn och unga att skapa bättre arbetsmiljö i såväl skolan som på fritiden.

Vår kroppshållning nu och i framtiden

Bakgrund

Den enormt snabbt utvecklade digitaliseringen och den dåliga kroppshållning den bidragit till går hand i hand. Den ensidiga, enformiga och långvariga statiska ansträngningen med dålig hållning måste undvikas.

Den statiska belastningen är orsak och anledning till smygande, sakta uppkommande, och eventuellt långvarigt besvär i människans kropp. Genom all forskning har vi fått lära oss detta. Nu är det färdig forskat!

Det behövs en handlingsplan för att förebygga och minska den dåliga hållningen.

Jag anser att den största riskgruppen finns hos våra yngsta mellan 0–20 år där den försämrade kroppshållningen grundläggs; utan bra grund i kroppshållningen kan all träning ge skadliga effekter.

En bra kroppshållning är det allra viktigaste att satsa på, den ger en grund till multi möjligheter.

Vill uppmana Föräldrar att ta sitt ANSVAR med detta!!

 

Kroppshållning och Variation

Abstrakt projekt V-20

Kärnan i projektet handlar om att på ett praktiskt sätt utbilda ungdomar i hur man undviker hälsorisker i samband med användning av e-enheter (datorer, mobiltelefoner och surfplattor), speciellt vid användning under längre tid.

Många av dessa hälsorisker orsakas av felaktig arbetsbelastning/ställning av armar, ben och nacke när man använder enheterna.

Ungdomarna väljer inte att leva i en IT-värld, men konfronteras med behovet av att använda denna teknologi.

Som samhällsmedlemmar bör vi engagera oss i att förebygga och förhindra de risker, både fysiska och mentala, som kommer av långvarigt användande av ny teknik på ett sätt som är potentiellt skadligt.

Genom att försäkra oss om att ungdomarna är väl utbildade förbereder vi dem för (arbets-)livet.

 

Projekt V20 för barnens fysiska och mentala utveckling

När ungdomar växer upp får vi ofta fysiska övningar genom t.ex. lek, idrott och skolgymnastik men de bitarna tenderar att minska när så mycket nytt ser dagens ljus såsom filmsajter, datorer, “plattor” och dataspel.
För att försöka balansera den negativa fysiska och mentala påverkan på oss har jag utvecklat projekt V-20 som bl.a. innehåller förslag på bruksanvisning till kroppshållning och variation vid användandet av datorer, “plattor,” mobiler.

Som en del i detta arbete kommer följande debatt artikel:
’’Hur väcker vi föräldrar som har huvudansvaret över sina barn mer än någon annan?’’
Målet är inte att peka finger eller klandra alla småbarnsföräldrar utan att mana till eftertanke. Du behöver inte hålla med helt och hållet men jag vill ändå tro att det finns en sanning i det som står i artikeln.

Jag är rädd att de ungdomar som växer upp i dag riskerar bli krokiga och menar även att barnens ökande mobilanvändande inte skall ske för att föräldrarna vill skapa “egentid”.
Det är viktigt att förstå att barn mellan 0-6 år behöver och har rätt till både fysisk och psykisk stimulans för att få en bra grundläggande utveckling som bas till resten av sina liv.
Alla vårdnadshavare har ansvar för den egna hälsan och för de barnen de har vårdnaden om.
Jag märker bland annat i mitt jobb och i vad som sker runt omkring mig att barnen ibland tenderar att glömmas bort och skolan får då som uppgift att uppfostra dem, så får det inte vara.

Förstår de föräldrar som säger att de ska ha “egentid”vad föräldraskapet innebär? Det är föräldrarna, som först och sist, har det yttersta ansvaret. Hoppas ni förstår min oro och rädsla.’?!

Alla pratar om vikten av “egentid”men vad innebär den och hur mycket har man “rätt att ta ut” som förälder?
Innebär “egentid”att man är självisk och självförverkligande eller är det ett perfekt sätt till att bli en bättre förälder?
I vilken omfattning är det rätt att sätta sig själv allra först?

Supermammor, hockeypappor eller jakten på egen tid?
I vår krävande samtid är det inte alltid lätt att vara förälder med aktiviteter och ofta långa avstånd till dessa men var det lättare under bondesamhällets tid med dess arbete från gryning till kväll 365 dagar per år?

Det finns ständiga krav från samhälle, omgivning, vänner och, inte minst, de krav vi ställer på oss själva.
Vad av detta är väsentligt i förhållande till vad vi måste ta hänsyn till när det gäller våra barn?
Många i dagens samhälle arbetar kortare dagar än vad man gjorde för ett sekel sedan. Fritiden har oftast ökat för den moderna människan men hur fyller vi den när vi numera ”endast” arbetar 5 st. 8 timmarsdagar i veckan? Varför tycks tiden för egna aktiviteter och vila inte räcka till?
Det finns naturligtvis anledningar till att kraven på oss tycks öka och men vi får inte glömma bort att sortera ut det som har betydelse när det gäller ansvar för, och uppfostran av, våra barn.
Vi är många som tycker att vi är bra föräldrar, tom. bäst när det verkligen gäller!! Blir man per automatik en bra förälder bara för att man får barn, går det av sig själv?
Naturligtvis finns det olika föräldratyper både dåliga och bra sådana, hur ser du på dig själv och på andra, något man kan göra bättre? Vem vill du vara och hur gör du för att bli den förälder du vill vara?
Våra föräldrars “egentid” ut såg troligen annorlunda ut än den många anser sig behöva idag. De hade dock inte tillgång till strömnings sajter, snabba och täta kommunikationer, dagens ekonomi, utbud av pubar, gym och resmöjligheter mm. Allt som så många längtar efter, och som tar tid, mycket tid.

När dök det uttalade kravet på “egentid” upp och varför dök det upp? Finns egentiden bara under egna, barnfria veckor eller helger, hur omfattande måste den vara för att vi skall känna oss nöjda?

Vi måste inse att våra liv som de var tidigare inte blir desamma när vi fått barn. Kraven på oss som föräldrar finns och skall vara där, våra barn är vårt ansvar, inte skolans eller samhällets.
Hur resonerar de som anser att det är skolans och samhällets plikt att uppfostra barnen? Varför skaffar vi barn om vi inte vill ta hand om dem, hela tiden?! Barn är inte accessoarer eller saker som man tar fram vid behov. Barn är levande människor som behöver din och vår hjälp, stöd, råd, skydd, tröst, kärlek och förebild bland så mycket annat.

Vad är nödvändig “egentid” och vad är exempel på egoism?
“Egentid”tycks för många vara en ursäkt för att få fortsätta göra det man alltid gjort, inget skall ändras av det som man tycker är kul, sport, tv, fester, resor och middagar.
Tänk till och omdefiniera egentiden och inkludera dina barn och familjen i den. Du är inte längre den viktigaste personen i ditt liv, nu är det barnen som kommer i första hand. Du är den viktigaste personen i deras liv!

Räkna med att minska eller avstå från en del av det du gjort tidigare oavsett om det är älgjakt, segling, fotboll eller restaurangrundor, omprioritera och inkludera.
Det finns fortfarande stunder du har för dig själv, ta vara på de stunderna och njut, t.ex. när du åker till jobbet, duschar, springer, lägger dig på kvällen och så vidare.

Ingen vill beröva dig all din fritid men tänk på hur du kan använda den till dina personliga nöjen.
Att göra fel är en del av livet och man får både misslyckas och göra fel om man lär sig göra rätt, vi har tack och lov möjligheten att göra rätt igen.
Våra handlingar påverkar och utgör exempel för våra barn och påverkar även kommande generationer. Visst behöver vi hämta andan men gör det helst med måtta, dina barn behöver dig.

Jag har upplevt att många föräldrar är glada att skolan håller igång barnen, då blir ´”egentid” legitim och man slipper få dålig samvete för att man inte gör saker med dem. Räcker den motion som barnen får på förskolan eller grundskolan? Vad händer på helger och lov när förskolorna är stängda!

Jag säger högt att föräldrar har ansvar att motionera med sina barn, de har huvud-ansvaret tills barnen lämnar hemmet för att stå på egna ben.

Stäng av Tv:n, lägg bort plattor och mobiler och ägna er åt varandra, där har du många timmars bortkastad “egentid” som till stor del kan ägnas åt varandra men även till tid för dina egna aktiviteter!

Nyligen flög jag mot Köpenhamn/Malmö från Amsterdam efter ett mycket lyckat familjebesök, jag vid gången och bredvid mig satt en förälder med ett barn på cirka 3-4 år. När flygvärdinnan bad alla stänga av sina telefoner gjorde inte föräldern bredvid mig det.
Erfarenheten har visat mig att personer som är beroende inte förstår att det är för allas säkerhet man stänger av mobilen innan piloten gasar.
Barnet var lugnt och sysselsatt med sin egna lilla iPad.
Upp i luften kom mobilen fram igen och förälder började spela ett spel.
Så småningom började barnet tycka att det var tråkigt och ställde frågor till sin förälder som besvarade dem med “Mmm” eller “jojo” utan ens titta på barnet.
Lite senare blev bricka i stolen framför en ny leksak.
Barnet började till slut gråta och la sitt huvud på förälders arm.
Skulle vilja kunna skriva mer men blev allt för illa berörd!

Gemensam tid
Kärleken är barndomens viktigaste ingrediens. Den grundläggande substans som absolut inte får saknas och som, om den är på plats, nog till sist ska få det hela att fungera. Om det är någon plikt som föräldrar har, så är det att älska sina barn och visa dem det!!
Om vi som förälder inte ger våra barn en bra uppfostran hur skall då våra barn kunna uppfostra sina barn på ett bra sätt! Vi måste lära oss vikten av respekt och vara bra förebilder, både för andra men främst för våra barn!!

Hur mycket fysisk aktivitet behöver barn och ungdomar?
Att motionera och röra på sig är bra och viktigt för oss alla men hur mycket vetenskapliga belägg finns det bakom dessa påståenden?
Nedan ser ni en sammanfattning av Folkhälsomyndighetens rekommendationer för barn i åldrarna 0-6 år:
Åren 0-6 är viktigast för att lägga grunden till bra fysiskt, psykiskt och själsligt mående.
Folkhälsomyndigheten har tagit fram rekommendationer för främjande av fysisk aktivitet och minskat stillasittande. Det övergripande budskapet är att all rörelse räknas.
För att främja fysisk och mental hälsa under uppväxtåren och minska risken för att utveckla vissa kroniska sjukdomar i vuxenlivet, rekommenderas:
– Barn 0–5 år Daglig fysisk aktivitet ska uppmuntras och underlättas genom intressanta, motoriskt utmanande, lustfyllda och säkra miljöer, och för åldern anpassad social interaktion.
– Alla barn och ungdomar rekommenderas i genomsnitt minst 60 minuters daglig fysisk aktivitet. Aktiviteten bör vara av främst pulshöjande karaktär och intensiteten måttlig till hög.

Handlingsplan:

1. vad är problemet
2. vad kan du själv göra för att få det bättre

De olika digitala verktyg i form av laptop och mobiltelefon har både för,- och nackdelar. Vi kan lära oss genom dem, vi kan bli informerade om de nackdelar användandet medför men de kan även bli beroendeframkallande.
Att ständigt vara uppkopplad medför lätt att man blir ensam och gör även att kroppshållningen blir sämre och att symtom såsom värk dyker upp med eventuella belastningsbesvär till följd.
Lidande och värk orsakat av plattor, mobiler etc. förekommer i alla åldrar, 0-100 år. Tyvärr riskerar våra ungdomarna mer problem när de så småningom ska börja arbeta och redan har en dålig kroppshållning, risken är stor att de inte klarar den belastning som krävs i arbetslivet.
Lungorna sitter skyddade bakom bröstkorgen, är nödvändiga och kräver därför en bra kroppshållning, Coronaviruset visade hur viktiga lungorna är!

Listan med olika besvär har blivit lång : huvudvärk, ögontrötthet, stelhet , orörlighet i nacke p.g.a. slaggprodukter som kan ge inklämning av nerver, tennisarmbåge, karpaltunnelsyndrom,sms-tumme, gamnacke och värk i övriga delar i ryggen.
Till allt detta kommer även psykiska besvär såsom beroende, ensamhet, socialt umgänge, sömnbesvär och dåliga matvanor och…. förlorad fantasi.

Tyvärr har även ettåringar blivit en riskgrupp för sin egen framtid och det är viktig att vi tillsammans hittar en väg framåt och att vi skapar förståelse från hela världen hur viktig kroppshållning, variation och rörelsen är för oss människor, att förebygga är bättre än att rehabilitera (se idrott t.ex.)

Kan de av våra barn som vill det bli idrottare?
Kanske barnet har rört sig för lite i uppväxten och den tilltänkta idrottsutövning är inte lämpligt på grund av skelettet och muskulaturen inte orkar!
Kroppen vill och kan kanske inte och då blir det gråtandet och ingen förstår varför.
Vi måste få ut budskapet : “kroppshållning – variation – rörelse” till alla människor, människor hjälper därmed varandra.
Att skapa en ny app hjälper inte, det finns redan tillräckligt många.
Appar är kroppshållningsfarliga och behöver följas av en så kallade ergonomisk bruksanvisning med V-20 principen: 20 min jobba, 20 grader blickvinkel, 20 minuter utan digital verktyg + vänster-höger.
Vi människor behöver bli påmind hela tiden om denna kroppshållning och det kan ske genom affischer vid busshållplatser, teveskärmar i bussar, reklam på teve, reklam i tidningar, broschyrer vid MVC / BVC, osv.

Förslag på åtgärder:
Med bakgrund av ovanstående föreslår jag
• Att nuvarande och blivande föräldrar förses med en illustrativ informations-broschyr så de kan hjälpa sina barn att utveckla och bibehålla en bra kroppshållning
• Att förskola, lågstadiet, mellanstadiet, högstadiet, gymnasieskola ges möjlighet att använda sig av en bruksanvisning om digitala verktyg för att skapa och bibehålla en bra hållning. Informationen skall återkomma minst en gång varje år och kan baseras på det beprövade innehållet från V-20 projektet som undertecknad arbetat med under det sista decenniet.
Att en grupp fysioterapeuter får i uppdrag utveckla t.ex. en broschyr, affischer och en bruksanvisning om hur man bör använda digitala verktyg.
Samhället får ett bra intryck av vår yrkesgrupp som även gör stora förebyggande insatser och vi bidrar till att skapa ett sundare samhälle.

Jag läste och hörde en kväll på teve där Jens Möller på SR tog upp hur Kina hanterar problemen vi talar om;
Kina reglerar när unga får spela datorspel:
• I Kina blir det mindre tid framför skärmen för spelsugna barn och unga: max totalt tre timmar per vecka och enbart på fredagkväll och helgdagskvällar.
• Enligt nyhetsbyrån Reuters uppger en myndighetsperson att den nya begränsningen ska skydda den mentala och fysiska hälsan hos minderåriga.
• På Kinas motsvarighet till Twitter, Weibo, har de nya spelreglerna blivit hett omdebatterade.
Publicerat måndag 30 augusti 2021 kl 17.27

Om föräldrar inte orkar, vill, eller klarar att sätta regler för barnets hälsan skulle det inte vara sån dum tanke att titta på vad de överväger att göra i Kina.
I många år har jag redan kämpat för att föräldrar, politiker, skola skall inse att datoranvändning, mobilbruk är nödvändigt men ungdomar behöver en bruksanvisning om ergonomi och regler angående tiden framför dessa verktyg.
En sån lag skulle vara nödvändig, tycker jag p.g.a. att fler och fler yngre mår sämre och sämre:

Många föräldrar kommer att reagera på detta, att de ska behövas umgås med sina barn, att “egentid” behövs lämnas åt sidan, barnens hälsa går först.
Politiker rektorer föräldrar och Skolministrar har jag försökt att visa att bruksanvisning o dyl. är nödvändigt och Kinas satsning säger mig att jag hade rätt!

Planen för projektet fokuserar inte bara på de enskilda individerna, utan också på att lära dem kommunicera vad de har lärt sig till andra generationer (deras föräldrar, Mor- och farföräldrar och andra personer) för att på detta sätt se till att kunskapen förs vidare.

Projektet riktar sig till utbildningsväsendet och omfattar följande (i korthet);

Varje skolklass bör utbildas, såväl lärare och elever kan stimulera kommunikationen och därigenom implementeringen av en korrekt hållning/kroppsposition vid användandet av enheterna.
Målgruppen är barn i åldern 6-16.
En av de förebyggande delarna är en 20 sekunders “rörelsepaus” efter en arbetssession på 20 minuter.
Införandet av en korrekt “arbetsvinkel” för att titta på enheterna för att säkerställa en korrekt kroppsställning under arbetet, även när vi går, står mm.
Praktiska tips för “verktyg” eller anordningar som hjälper användaren att hålla en riktig kroppsposition under arbetet.
Projektet är kontinuerligt, två gånger om året får klassen en repetitionsutbildning där något nytt kommer att läras ut och tidigare lärdomar repeteras (kort).
Projektet fokuserar även på situationen hemma, samtidigt som man säkerställer att studenterna kan kommunicera lärdomarna till sina föräldrar.
Lära barn vikten av att stänga av alla enheter en timme innan de somnar, jag kallar detta “Happy Hour utan”.

Metoden är beprövad under 2012 och 4 år framåt i hela Mörbylånga kommun och from 2016

har även Falkenbergsskolan i Kalmar startad med samma projekt.

Gör du rätt eller fel?

projekt

Rätt! In med nacken och ha stöd
under armen när du står upp och
använder mobilen.

projekt

Fel! Vridning i nacken och inte något stöd för armen och handen som använder mobilen.

I början var han dock ganska ensam om att förutse problemet. 2010 ville han starta ett projekt för elever hur
de skulle använda sin skoldator ergonomiskt rätt, men när han presenterade sitt projekt för kommunerna i länet
var det först bara en kommun som nappade; Mörbylånga kommun. Under fem år utbildade Gjalt Koopmans där varje år lärare och elever i årskurs 4-9 i användning av mobil och dator. I många fall förde eleverna i sin tur kunskaperna vidare till sina föräldrar.

Projektet spred sig till Falkenbergsskolan i Kalmar och till Kalmarsunds gymnasieförbund som han i dag regelbundet
samarbetar med. Tillsammans med elevhälsan och IKT-pedagoger på gymnasieförbundet har han till exempel tagit fram
affisch och broschyr med fokus på ergonomi.

– I samband med detta fick jag möjligheten att med elever från Jenny Nyströmsskolan göra en instruktionsfilm om hur
man ska stå och sitta framför datorn och vad man inte ska göra. Allt används nu och jag kommer att fortsätta
med eventuella uppdateringar på skolappen så att elever, lärare och föräldrar vet vad som gäller.
En instruktionsfilm del två om just mobilhantering är under förberedning.

Projektet fick tidigt namnet V-20, där V står för värma upp, variera och varva ner,
och 20 för hur många minuter man högst ska göra något innan man tar paus. 20 är en viktig siffra i arbetet
för att motverka rygg- och nackproblem vid användande av mobiler och datorer enligt Gjalt Koopmans:

Variera ställning och gör något annat var 20:e minut.

20 graders blickvinkel i skärm, bok och tidning.

Titta framåt 20 feet (sex meter) medan du sitter, går och springer.

20 blinkningar var 20:e minut

 : ögonträning mot närsynthet(Myopi)   för barn / ungdomar 0-20 år.